Philosophy of the University Based on Jacques Derrida

«Do We Really Know Who We Are, this Corporation of Teachers and Students?»

Authors

  • Luis Fernando Sierra Blanco Pontificia Universidad Javeriana - Colombia

DOI:

https://doi.org/10.33975/disuq.vol12n2.1255

Keywords:

Academy, Criticism, Critical University Studies, Derrida, Heidegger, University

Abstract

What would a University Philosophy consist of? How to outline the way in which this can proceed? What can philosophy say today for those who work in this institution? To answer these questions, it is proposed to review some of the texts in which the thinker of Algerian origin speaks, directly, about the university: The Pupils of the University, The University without Condition and Vacant Chair: Censorship, Mastery, Magisteriality. All three texts were written to be read in public as inaugural lectures or lectures. The thesis of this article is that a Philosophy of the University must assume that this institution is the place in which everything must be questioned and must critically reflect on the metaphors that are used to refer to its reason for being, its essence and foundation. To develop the central idea, the article is ordered in four parts: first, the procedure and general concerns are reviewed, based on the relationship that can be established with elements of two texts by Martin Heidegger; second, metaphors about vision and light are examined; third, we reflect on the destination and reason for being of the university; Finally, the question will be addressed: who are we in this corporation of teachers and students?

Author Biography

Luis Fernando Sierra Blanco, Pontificia Universidad Javeriana - Colombia

Filósofo y doctor en Filosofía, con Maestría en Educación. Con experiencia en la coordinación del área de la enseñanza del español como lengua materna, la lectura, la escritura, la oralidad, la argumentación y el pensamiento crítico a nivel universitario. He sido docente por varios años en ese campo y en las áreas de la lógica, la epistemología de las ciencias sociales y humanas, la hermenéutica y la investigación cualitativa. Mis intereses investigativos se inscriben en las áreas de la educación, las prácticas de enseñanza y las prácticas docentes, la filosofía política, la ética y los problemas de la universidad contemporánea. Actualmente es miembro del grupo de investigación Lenguajes, pedagogías y culturas (Categoría A de Colciencias) del Departamento de Lenguas de la Facultad de Comunicación y Lenguaje de la Pontificia Universidad Javeriana.    El artículo hace parte del proyecto de investigación "Lenguajes sobre el trabajo, el tiempo y las emociones en la universidad. Una fenomenología de la experiencia en el capitalismo", con apoyo de la Vicerrectoría Académica de dicha Universidad.

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Published

2023-10-31

How to Cite

Sierra Blanco, L. F. (2023). Philosophy of the University Based on Jacques Derrida: «Do We Really Know Who We Are, this Corporation of Teachers and Students?» . Disertaciones, 12(2), 75–94. https://doi.org/10.33975/disuq.vol12n2.1255

Issue

Section

Vol. 12 Núm. 2 (2023): Dossier Filosofía y educación