Alzheimer's as a Learning Philosophy Experience

A Case Study from Hermeneutics and Photographic Creation

Authors

  • Anamaria Rozo Martínez Universidad Nacional - Colombia

DOI:

https://doi.org/10.33975/disuq.vol12n2.1256

Keywords:

Alzheimer, Case Study, Philosophy, Photography, Oblivion

Abstract

Stemming from the recognition of otherness and heterogeneity as constitutive parts of society, this make the research question relevant—that of its meanings and dynamics in a case study involving a person with cognitive impairment such as Alzheimer's disease. It is then sought, based on a research/creation work of which this article is the result, to propose from photography and philosophy, hermeneutical strategies suggested by authors such as Gadamer and Ricœur, to understand the perspective of the “other” in the face of oblivion. Finally, we base in theorists such as Nietzsche and Freud, to interpret the creative work that reflects that vision of the world. This process of appropriation leads to realization and self-understanding, which end up transforming both the relationship caregiver-older adult and the concepts and meanings of the subjects involved, effectively turning this entire experience -as suggested by Vehmas- into a significant opportunity for inclusion and philosophical learning.

Author Biography

Anamaria Rozo Martínez, Universidad Nacional - Colombia

Magíster en Escrituras Creativas de la Universidad Nacional de Colombia y profesional en Filosofía dela Universidad del Quindío. Ha recibido distintos reconocimientos por sus escritos narrativos y tiene publicaciones en antologías internacionales, nacionales y regionales. Fue ganadora del Concurso Nacional de Escritura Colombia Territorio de Historias 2022 en la categoría de Cuento y del Tercer Concurso Regional de Cuento Humberto Jaramillo Ángel en el 2012. Ha alternado suscreaciones narrativas con proyectos fotográficos desde el año 2011, presentando su trabajo en artes visuales en variasexposiciones individuales y colectivas de fotografía del eje cafetero. En 2018,    co-fundó el Centro Experimental de Filosofía Aplicada, CEFA, donde hoy se desempeña como gestora cultural y directora. Desde el 2020 ha diseñado y ejecutado programas pedagógicos de  Fotografía, Filosofía, Lenguaje y Escritura Creativa.

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Published

2023-10-31

How to Cite

Rozo Martínez, A. (2023). Alzheimer’s as a Learning Philosophy Experience: A Case Study from Hermeneutics and Photographic Creation. Disertaciones, 12(2), 27–59. https://doi.org/10.33975/disuq.vol12n2.1256

Issue

Section

Vol. 12 Núm. 2 (2023): Dossier Filosofía y educación