Teaching Written Communication
Reflecting on the Institutional Frameworks of Three Colombian Universities
DOI:
https://doi.org/10.33975/disuq.vol14n2.1485Keywords:
Academic Literacy, University Teaching, Writing, Vocational Training, Curriculum ResearchAbstract
The present article conducts an analysis of the way written communication is taught in three Colombian universities, with a view to ascertaining the extent to which the respective institutional objectives of these universities are being met. The article’s objectives are twofold: firstly, to examine the institutional frameworks that underpin writing instruction strategies, and secondly, to evaluate the coherence between these approaches and the practices implemented at each university. The methodology comprised a comparative study of institutional documents, curricular and extracurricular strategies, and an evaluation of interventions for the development of writing skills. The results indicate that each university adopts a differentiated approach that is consistent with its institutionally declared vision. The article is structured as follows: Firstly, a review of the institutional documents is conducted, with the aim of ascertaining the extent to which each university is committed to specific visions on academic writing. In the following section, the pedagogical actions and strategies employed by the three universities to train students in written communication are presented. These strategies are then examined to determine their degree of coherence with the respective institutional frameworks. The article concludes with the presentation of its findings.
References
Escallón Largacha, Eduardo. Introducción. El aprendizaje auténtico de la escritura en la educación superior. En Eduardo Escallón Largacha & Andrés Forero Gómez (Comp.), Aprender a escribir en la universidad (pp. XV-XXII). Universidad de los Andes, Centro de Investigación y Formación en Educación (CIFE), 2015.
Escallón, Eduardo, Parra, Valeria & Vásquez, Christian. (2020). Proceso de formación de los asistentes graduados en la comunidad de práctica del Centro de Español de la Universidad de los Andes. Voces y silencios, 11(22) 2020. http://dx.doi.org/10.18175/VyS11.2.2020.7.
Gillespie, Paula & Lerner, Neal. The Allyn and Bacon Guide to Peer Tutoring. Pearson.
Harris, Muriel.Writing Center Concept. The National Council of Teachers of English, 1988.
Hymes, Dell. Foundations in Sociolinguistics. University of Pennsylvania Press, 2004.
Lillis, Theresa. Student Writing. Routledge, 2001.
Magne La Fuente, Mónica Marcela, & Uño Magne, Carlos Alberto. Escribir para reflexionar, reflexionar para transformar: la escritura académica como herramienta de formación docente. Revista boliviana de educación 6(10) (2024). http://portal.amelica.org/ameli/journal/742/7424821003/
Martínez Acuña, María Elvira. Políticas y experiencias para el desarrollo de las competencias comunicativas en la Universidad de La Sabana [conferencia]. Encuentro Nacional, discusión de políticas institucionales para el desarrollo de competencias comunicativas en la educación superior, ASCUN 50 años, Pereira, Colombia, 2007.
Ministerio de Educación Nacional. Icfes aplicará las pruebas Saber Pro y Saber TyT primer semestre a más de 290 mil estudiantes, 2024. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/Comunicados/421346:Icfes-aplicara-las-pruebas-Saber-Pro-y-Saber-TyT-primer-semestre-a-mas-de-290-mil-estudiantes
Montes Betancourt, Mónica Patricia. Competencias idiomáticas básicas-Universidad de la Sabana-. Revista Neuronum 07(04) (2021). http://hdl.handle.net/10818/55060,
Natale, Lucía. La co-docencia para el abordaje de la alfabetización académica. Tendencias pedagógicas 36, (2020). https://doi.org/10.15366/tp2020.36.08
Narváez Cardona, Elizabeth. La escritura y las experiencias formativas en entornos reales en una universidad colombiana. Íkala, Revista de lenguaje y cultura 28(3) (2022). https://doi.org/10.17533/udea.ikala.352669,
Universidad de los Andes. Fundamentos del proyecto educativo uniandino. Universidad de los Andes, Virrectoría Académica, 2023.
Universidad de los Andes. Competencias transversales en la Universidad de los Andes, 2025a. Disponible en: https://didacta.uniandes.edu.co/competencias-transversales/
Universidad de los Andes. Competencias transversales como pilar del aprendizaje activo. 2025b. Disponible en: https://www.uniandes.edu.co/es/noticias/educacion/competencias-transversales-como-pilar-del-aprendizaje-activo.
Universidad de los Andes. Portal LEO. 2025c. Disponible en: https://leo.uniandes.edu.co/,
Universidad del Rosario. Núcleo de formación rosarista. Universidad de Rosario, Dirección Académica, 2018. https://doi.org/10.48713/10336_18867
Universidad del Rosario. Plan Integral de Desarrollo 2020-2025. Universidad del Rosario, Rectoría, 2020. https://doi.org/10.48713/10336_34220,
Universidad del Rosario. Programa de asignatura Escritura académica, 2023.
Universidad de la Sabana. Proyecto Educativo Institucional, 2015.
Venegas Díaz, Mónica Patricia. Competencias profesionales. Universidad de la Sabana.
Wenger, Etienne. Comunidades de práctica. Flacso, 2015.
Wittgenstein, Ludwig. Investigaciones filosóficas. Universidad Nacional Autónoma de México, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dairon Rodríguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.







